söndag 6 juli 2008

Musiken i mitt liv

Jag är inte en musikintresserad person. Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR musik men jag har inget intresse av att ha en kollektion och namedroppa. Däremot blir jag helt lyrisk när jag hittat en artist eller en sång som rör mig.

Häromdagen såg jag en film som heter Once. Den är i alla fall två år gammal men jag har inte känt till den. Genren är ganska smal så tillvida att det inte är en Hollywoodromans. Det är ofta såhär jag upptäcker musik, genom filmer och serier. Musiken i filmen är fantastisk och huvudrollsinnehavarna Glen Hansard och Markéta Irglová är så vardagligt vackra att det nästan gör ont att se på dem. Instrumenten och rösternas samspel är makalöst. Speciellt imponerad är jag av Markéta Irglová som endast är tjugo år gammal.

Här kan ni lyssna på denna fantastiska musik. Tyvärr finns inte så många låtar av just henne där men soundtracket från Once går att lyssna. If you want me och Falling Slowly är så underbara att jag får gåshud i nacken.

It You Want Me

Are you really here or am I dreaming
I can't tell dreams from truth
for it's been so long since I have seen you
I can hardly remember your face anymore

When I get really lonely
and the distance causes our silence
I think of you smiling
with pride in your eyes a lover that sighs

If you want me satisfy me, if you want me satisfy me
If you want me satisfy me, if you want me satisfy me

Are you really sure that you'd believe me
when others say I lie
I wonder if you could ever despise me
when you know I really try
to be a better one to satisfy you
For your everything to me
and I'll do what you ask me
if you'll let me be, free

If you want me satisfy me, if you want me satisfy me
If you want me satisfy me, if you want me satisfy me
If you want me satisfy me, if you want me satisfy me

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visste du att dom är ett par även i verkligheten?

MELISENDE sa...

Ja, jag läste det. Kul tyckte jag! Vet att jag hört musiken någon gång förut men jag missade att hitta vilka dem var då för jag känner igen de två mest kända låtarna. De ska komma till Stockholm i november sa deras manager, men jag vet inte var de ska spela än.