måndag 2 november 2009

Våldet inuti dig.

En viss mängd av press (eller vad som nu får dig att dra igång) som föder en viss mängd av jävlar anamma eller ilska kan i många fall vara positivt. Jag kan under viss press (skillnaden ligger kanske i positiv eller negativ stress?) prestera mycket bättre än under ingen press alls. Den andra sidan av stress är att för mycket (negativ) även knäcker den bästa.

Negativa händelser som staplas på varandra under en tid bidrar till sura miner, snäsiga toner och ilska. Hat. I värsta fall våld. Efter att ha sett del 1 av 8 av serien Ditt våldsamma jag går tankarna igång.

Jag vill gärna tro att jag skulle backat i det tortyrliknande i-vetenskapens-namn-experiment som utfördes. Att vid första informationen, att jag skulle ge högre och högre elchocker till en annan främmande person i vetenskapens namn skulle triggat en spärr i mig. Men när helt vanliga, till synes harmlösa personer, genomförde detta utan att blinka vem är då jag att svära mig fri? Skulle jag reagera likadant?

"Det räckte med uppmaningen från en auktoritet i vit rock för att försökspersonerna skulle dela ut dödliga elchocker till en person de trodde satt i rummet bredvid."

Den typen av våld, den typen av tortyr. Vad är det som skiljer det från misshandel, våldtäkt och mord? Är det samma typer av människor, de här i programmet, de som sitter dömda för mord, du och jag? Eller är det människan i sig som är problemet. Även där vill jag tro att det finns något som skiljer våld från våld men ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag kanske bara, för en gångs skull, är naiv?

Fascinerade och vidrigt om ilska, inlärd kontroll, spärrar och vad som triggar en människa till att begå olika typer av våldshandlingar.

3 kommentarer:

Eva sa...

Väldigt bra program! Det är verkligen skrämmande hur vi alla har en medfödd kärlek till våld och agression inom oss och hur ömtåligt vår antivåldkontroll kan vara i avsaknad av att ex. få våra basbehov som sömn, mat etc uppfyllda. Att våld och agression aktiverar belöningssystem i hjärnan vilket för många blir beroendeframkallande. Varför är vi byggda så? Och hur vet man hur mycket våld man har inom sig, hur stor spärr nån egentligen har byggt upp och vad händer om den rasar? Och sen att 9 av 12 går så långt att de medvetet utdelar en dödlig chock, för vetenskapen, är helt sjukt. Det gör mig arg.

Eva sa...

Och ursäkta diverse stavfel men är väldigt, väldigt trött nu :) Aggression ska de såklart vara. De här fick mig iaf. också att haja till lite när de diskuterade Tinku-festivalen "Om du fick vara våldsam utan att bli straffad för det, skulle du också tycka om det". Jag vet inte riktigt, men det är skrämmande.

MELISENDE sa...

Jag kan, trots min motvilja till hur det framställs i programmet, känna mig oerhört aggressiv ibland. Men också när jag tänker till inser jag att det är när jag är sårbar och utsatt pga yttre omständigheter eller att mina basbehov av olika anledningar inte är täckta (stress kan vara en yttre anledning som gör att basbehov sova tillräckligt inte uppfylls).

Vissa människor är mer tåliga för dessa sårbarhetsfaktorer än andra. En spännande artikel jag läst och som de nog även tog upp i programmet (tror jag?) var att kvinnomisshandel verkar som ett impulsivt brott men är i själva verket iskallt planerat. http://www.aftonbladet.se/wendela/article6058593.ab