lördag 20 december 2008

Tveksamheter - eller blir det verkligen bättre?

Få saker är så opålitliga som "nya system". Det gäller alltifrån telefonisystem, till datorer, mobiler och nu den senaste flugan, självscanning.

Mitt normalt vanligt värdelösa Coop här i Fruängen fick för sig att införskaffa dessa djävulsapparater lagom till julrushen för som det uttryckte det: "ha fyra kassor till." Förutom den uppenbara missen i det hela (om man känner till antalet tidigare kassor) att de plockade bort två vanliga kassor för att lägga till fyra varav i dagsläget EN fungerar. Ja, då gick det ju på ett ut, nästan, förutom att de förlorade en kassa. Och snabbkassa som den kallas gör den inte riktigt rättvis. Visst, det går kanske snabbare om det är människor som kan hantera självscanningen, inte när hela pensionärskåren är ute och handlar samtidigt.

Coop i Fruängen har alltså för mig sjunkit till en helt ny nivå av värdelös närbutik. Och ska jag vara helt ärlig trodde jag inte att det var möjligt. Så långt jag kan bara kan väljer jag istället Vi(vo) som i alla fall för det mesta har trevlig kassapersonal och som dessutom rustat upp sin postuthämtning.

Inga kommentarer: