tisdag 11 mars 2008

Införskaffandet av ett stycke körkort

Det tog mig några år innan jag tog det på allvar och då pluggade jag. Tack vare min käre far kunde jag ändå ta körkortet. Det är jag honom alltid tacksam för (bland annat).

Idag på min promenad gick jag bland husen och var påväg att korsa vägen in på en gång- och cykelväg. Ut på den kommer en mor med sitt barn samtidigt som jag ser en bil vara påväg att svänga in. Till saken hör att bilen var märkt med en röd skylt ÖVNINGSKÖR. Har för mig, om jag inte minns fel, att röda skyltar tillhör Vägverket alternativt någon bilskola. Föraren av bilen fick tvärbromsa. Jag gissar att det inte blev något körkort där? Lite märkligt finner jag det ändå om det var en uppkörning/övningskörning att lura in den som kör på icke behörig väg. Skylten för gång- och cykelväg sitter nämligen en bra bit in på vägen. Inte helt synlig från alla vinklar.

När jag övningskörde för mitt körkort på bilskola hade jag en fantastiskt bra lärare som hette Hannibal. När jag körde upp var jag så säker och full av självförtroende med hur jag skulle bete mig (dock nervös inför själva testet) att ovanstående situation inte hade hänt. Hannibal hade helt enkelt inte låtit mig köra upp om han trodde att det skulle kunna hända. Och jag är säker på att kontrollanten jag körde upp för aldrig skulle försökt lura mig. Det kändes tryggt. Jag är genom erfarenheter och historier jag hört ganska säker på att få bilskolor och få kontrollanter kan få en ganska nervös person att känna sig så säker som jag gjorde då. Det är något jag är väldigt glad för att jag fick, att ta körkort blev en bra upplevelse.

Inga kommentarer: